Geslaagd project raildempers te Rotterdam

In samenwerking met de HAS BV "De Hollandse Aannemings Service" en de Duitse firma Schey & Veit GmbH, de ontwikkelaar van het "nieuwe" type raildemper, heeft A+W SpoorDiensten BV met haar medewerkers een uniek project voor Nederland tot stand gebracht. Het aanbrengen van raildempers, met als doel een reducering van geluidsoverlast te realiseren voor omwonenden.

Bron: Persberichten HSL-Zuid


Raildempers op doorgaande sporen in Rotterdam-Zuid Vanaf april brengt Rijkswaterstaat HSL-Zuid in diverse weekenden zogenaamde "raildempers" aan op de in totaal ca.17 kilometer enkel doorgaande sporen tussen NS-Station Lombardijen en de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Raildempers worden op de spoorstaven gemonteerd en dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt, met geluidsreductie als effect. Hierdoor blijven de oorspronkelijk geplande acht meter hoge geluidsschermen achterwege, terwijl wel aan de geluidseisen wordt voldaan. Nog nooit eerder zijn dit type raildempers op zo’n grote schaal toegepast in Nederland.

Het betreft hier gewone reizigerssporen, waar reguliere treinen overheen rijden. Projectbureau RAS pakt het geluidsniveau van deze sporen aan, omdat met de komst van de HSL-Zuid geluidswerende maatregelen voor alle sporen genomen moeten worden.

Voor het spoorgedeelte dat in het eerste weekend van april onder handen werd genomen, zijn dempers (van het massa-veer systeem) gebruikt van de firma Schrey & Veit. Deze dempers reduceren het geluidsniveau op deze locatie met ongeveer 2,5 dB. De nieuwe raildemper is op grond van de testresultaten voor de HSL-Zuid in Nederland vrij gegeven. Het is dan ook de eerste keer dat deze demper op zo’n grote schaal in Nederland wordt gebruikt. Ze zijn van staal en rubber en worden aan de onder- en zijkant van elke spoorstaaf geklemd, tussen elke dwarsligger. Ze worden via het spoor aangevoerd, maar het aanbrengen vergt veel "handwerk".

De techniek van de raildempers is overigens niet nieuw; onder meer in Breda is al de nodige ervaring opgedaan met raildempers op bestaand spoor. Alleen de schaalgrootte waarop dit nu gebeurt, is uniek in Nederland. Ongeveer 17 kilometer spoor wordt voorzien van raildempers. De twee verschillende type dempers worden elk op zo’n 8,5 km spoor (dus 17 km spoorstaaf) aangebracht. Voor het type van Schrey & Veit betekent dit dat er 29.000 dempers worden aangebracht. Gelet op het handmatige karakter van het werk mag dat gerust een megaoperatie genoemd worden.

De werkzaamheden vinden plaats in acht weekenden in april, mei en juni. Vanaf juli tot en met september is er naar verwachting nog een aantal weekenden en/of nachten nodig om de werkzaamheden af te ronden. 

In samenwerking met de HAS BV "De Hollandse Aannemings Service" en de Duitse firma Schey & Veit GmbH, de ontwikkelaar van het "nieuwe" type raildemper, heeft A+W SpoorDiensten BV met zhaar mensen een uniek project voor Nederland tot stand gebracht. Het aanbrengen van raildempers. Bron: Persberichten HSL-Zuid 18 april 2006 Raildempers op doorgaande sporen in Rotterdam-Zuid Vanaf april brengt Rijkswaterstaat HSL-Zuid in diverse weekenden zogenaamde "raildempers" aan op de in totaal ca.17 kilometer enkel doorgaande sporen tussen NS-Station Lombardijen en de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Raildempers worden op de spoorstaven gemonteerd en dempen de trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt, met geluidsreductie als effect. Hierdoor blijven de oorspronkelijk geplande acht meter hoge geluidsschermen achterwege, terwijl wel aan de geluidseisen wordt voldaan. Nog nooit eerder zijn dit type raildempers op zo’n grote schaal toegepast in Nederland. Het betreft hier gewone reizigerssporen, waar reguliere treinen overheen rijden. Projectbureau RAS pakt het geluidsniveau van deze sporen aan, omdat met de komst van de HSL-Zuid geluidswerende maatregelen voor alle sporen genomen moeten worden. Voor het spoorgedeelte dat in het eerste weekend van april onder handen werd genomen, zijn dempers (van het massa-veer systeem) gebruikt van de firma Schrey & Veit. Deze dempers reduceren het geluidsniveau op deze locatie met ongeveer 2,5 dB. De nieuwe raildemper is op grond van de testresultaten voor de HSL-Zuid in Nederland vrij gegeven. Het is dan ook de eerste keer dat deze demper op zo’n grote schaal in Nederland wordt gebruikt. Ze zijn van staal en rubber en worden aan de onder- en zijkant van elke spoorstaaf geklemd, tussen elke dwarsligger. Ze worden via het spoor aangevoerd, maar het aanbrengen vergt veel "handwerk". De techniek van de raildempers is overigens niet nieuw; onder meer in Breda is al de nodige ervaring opgedaan met raildempers op bestaand spoor. Alleen de schaalgrootte waarop dit nu gebeurt, is uniek in Nederland. Ongeveer 17 kilometer spoor wordt voorzien van raildempers. De twee verschillende type dempers worden elk op zo’n 8,5 km spoor (dus 17 km spoorstaaf) aangebracht. Voor het type van Schrey & Veit betekent dit dat er 29.000 dempers worden aangebracht. Gelet op het handmatige karakter van het werk mag dat gerust een megaoperatie genoemd worden. De werkzaamheden vinden plaats in acht weekenden in april, mei en juni. Vanaf juli tot en met september is er naar verwachting nog een aantal weekenden en/of nachten nodig om de werkzaamheden af te ronden.


Foto impressie:


actie 4.jpg


actie0.jpg


actie 1.jpg


 

Ga terug naar nieuwsberichten...